Acestea sunt câteva recomandări orientate și adecvate pentru utilizarea în sectorul comerțului cu amănuntul, și se bazează pe cunoștințele prezente despre COVID-19.
Principii-cheie pentru prevenirea răspândirii COVID-19 la locul de muncă
- Respectarea în permanență a măsurilor standard de precauție cu toate persoanele;
- Identificarea timpurie a cazurilor;
- Promovarea igienei respiratorii și a etichetei tusei;
- Furnizarea de informații actualizate cu privire la virus (disponibile la http://www.cnscbt.ro/index.php/info-populatie);
- Evitarea expunerilor la secreții respiratorii (pe suprafete – uși, clanțe, birouri ș.a.);
Prezentele recomandări nu sunt destinate să acopere toate situațiile sau evenimentele, cu toate acestea principiile generale incluse în acest document pot fi utilizate drept cadru pentru orientarea acțiunilor locale.
Modalități simple de prevenire a răspândirii COVID-19 la locul de muncă
Angajatorii și angajații trebuie să cunoască cele mai recente recomandări naționale de sănătate publică venite din partea autorităților prin Departamentul pentru Situații de Urgență, Ministerul sănătății sau Institutul Național de Sănătate Publică.
Măsurile necostisitoare recomandate și prezentate mai jos vor contribui la prevenirea răspândirii contractorilor și angajaților COVID-19.
Angajatorii trebuie să înceapă să aplice aceste măsuri acum, chiar dacă COVID-19 nu a ajuns încă în zona în care operează. Urmând pașii de mai jos, se pot deja reduce zilele lucrătoare pierdute din cauza bolii și se poate opri sau încetini răspândirea COVID-19 dacă acesta ajunge la locul de muncă respectiv.
Semne și simptome ale COVID-19
Următoarele simptome pot apărea în cele 14 zile de la expunerea la o persoană infectată cu COVID-19:
- tuse;
- insuficiență respirație;
- febră;
În general, aceste infecții pot provoca simptome mai severe la persoanele cu sistem imunitar slăbit, la persoanele în vârstă, și la persoanele cu afecțiuni cronice, cum ar fi diabet zaharat, cancer și boli pulmonare cronice.
Cum se răspândește COVID-19
Din ceea ce știm despre alte coronavirusuri, răspândirea COVID-19 are loc cel mai probabil atunci când există un contact apropiat (2 metri sau mai puțin) cu o persoană infectată. Este probabil ca riscul să crească pe măsură ce o persoană are un contact apropiat mai lung cu o persoană infectată.
Secrețiile respiratorii produse atunci când o persoană infectată tușește sau strănută reprezintă cel mai probabil principalele mijloace de transmitere.
Există două căi principale prin care oamenii pot răspândi COVID-19:
- infecția poate fi răspândită la persoanele aflate în apropiere (mai puțin de 2 metri) sau, eventual, poate fi inhalată în plămâni;
- de asemenea, o persoană se poate infecta atingând o suprafață, un obiect sau mâna unei persoane infectate care a fost contaminată cu secreții respiratorii și apoi atingându-și gura, nasul sau ochii (cum ar fi atingerea unei clanțe sau prin strângerea mâinilor, și apoi prin atingerea feței);
În prezent există și dovezi conform cărora oamenii asimptomatici pot fi infecțioși pentru alte persoane.
Ce trebuie făcut dacă un angajat sau un membru al publicului nu se simte bine și crede că a fost expus la COVID-19
Dacă o persoană începe să se simtă rău la locul de muncă cu simptome cum ar fi tuse, febră, dificultăți de respirație, aceasta trebuie izolată într-un spațiu aflat la cel puțin 2 metri de alte persoane. Dacă este posibil, găsiți o cameră sau o zonă unde aceste persoane pot fi izolate în spatele unei uși închise, cum ar fi un birou pentru personal. Dacă este posibil să se deschidă o fereastră, faceți acest lucru pentru aerisire.
Persoana care nu se simte bine trebuie să își sune medicul de familie și să prezinte simptomele actuale.
Acestea trebuie să rămână la cel puțin 2 metri de alte persoane, să evite atingerea oamenilor, a suprafețelor și a altor obiecte și să fie instruite să-și acopere gura și nasul cu un șervețel de unică folosință atunci când tușește sau strănută. Șervețelul folosit va fi pus într-o pungă ce va fi aruncata la cosul de gunoi. Dacă nu există șervețele disponibile, aceste persoane trebuie să își acopere gura și nasul cu cotul atunci când tușesc sau strănută.
Dacă aceste persoane trebuie să folosească toaleta în timp ce așteaptă asistență medicală, ele trebuie să folosească o baie separată, dacă este disponibilă.
Dacă medicul de familie constată că există riscul ca persoana să fie infectată, aceasta va suna la numărul de urgență 112 și va prezenta situația. Specialistii de la numărul de urgență vor îndruma persoana.
Închiderea locului de muncă nu este necesară, însă trebuie luate masuri de dezinfectare cu subsanțele recomadate de autorități.
Direcția de Sănătate Publică (DSP) va contacta angajatorul pentru a identifica persoanele care au fost în contact cu persoana suspectă de infectare și pentru a oferi consultanță cu privire la măsurile de protecție sau de precauție care trebuie luate. DSP va realiza o evaluare a riscurilor pentru fiecare locație, împreună cu persoana responsabilă din conducere
DSP va fi, de asemenea, în contact cu cazul în mod direct pentru a oferi consultanță pentru izolare și identificarea altor contacte și va contacta toate contactele persoanei respective pentru a le oferi consultanță adecvată.
Recomandări privind curățarea zonelor comune, cum ar fi birourile sau toaletele, sunt prezentate mai jos în prezentul document.
Atunci când persoanele de la locul de muncă au avut contact cu un caz confirmat de COVID-19
În cazul în care la locul de muncă este identificat un caz confirmat, DSP va oferi consultanță personalului relevant. Aceste categorii de personal includ:
- toți angajații care au avut contact direct sau care au atins persoana confirmată;
- toți angajații care au avut conversații sau care au stat in preajma angajatului respectiv care a prezentat simptome (tușit, stranutat);
- persoanele care au curățat fluide biologice;
- grupuri de prieteni apropiați sau grupuri de lucru;
Contactele nu sunt considerate cazuri pozitiv și, dacă se simt bine, există o probabilitate mică de răspândire a infecției către alții. Cu toate acestea:
- cei care au avut un contact apropiat vor sta acasă în izolare timp de 14 zile de la ultima dată când au avut contact cu cazul confirmat și vor respecta Precizarile privind conduita in autoizolare;
- aceste persoane vor fi urmărite în mod activ de DSP;
- dacă apar simptome noi sau dacă simptomele existente se agravează în perioada de observație de 14 zile, ele trebuie contacteze medicul de familie pentru reevaluare;
- dacă aceste persoane nu se simt bine în orice moment în perioada de observație de 14 zile și dacă sunt pozitive pentru COVID-19, ele vor deveni un caz confirmat;
Personalul care nu a avut contact apropiat cu cazul confirmat inițial nu trebuie să ia nicio măsură de precauție și poate continua să se prezinte la locul de muncă.
Curățarea birourilor și a spațiilor publice în care există cazuri de COVID-19 suspectate sau confirmate
Simptomele Coronavirus sunt similare cu cele ale gripei și includ tuse, febră și, uneori, insuficiență respiratorie. După apariția simptomelor, toate suprafețele cu care persoana respectivă a intrat în contact trebuie curățate, inclusiv toate zonele potențial contaminate cu contact frecvent, cum ar fi toaletele, clanțele ușilor, telefoanele ș.a.
Zonele publice prin care o persoană simptomatică a trecut și în care a staționat pentru perioada minimă (cum ar fi coridoarele), dar care nu sunt vizibil contaminate cu fluide biologice nu trebuie să fie curățate și dezinfectate în mod special.
În cazul în care o persoană se îmbolnăvește într-un spațiu comun, acestea ar trebui curățate cu cârpe de unică folosință și detergenți de uz casnic, în conformitate cu legislația și practicile actuale recomandate la locul de muncă.
Cât timp poate supraviețui virusul
Timpul de supraviețuire a unui virus respirator va depinde de mai mulți factori, de exemplu:
- suprafața pe care se află virusul;
- dacă este expus la lumina soarelui;
- diferențe de temperatură și umiditate;
- expunerea la produse de curățare;
În cele mai multe circumstanțe, cantitatea de virus infecțios care ramane viabil pe o suprafață contaminată poate scădea semnificativ în 72 de ore.
Știm că virușii similari sunt transferați la/și de către mâinile oamenilor. Prin urmare, igiena frecventă a mâinilor și curățarea suprafețelor atinse frecvent vor ajuta la reducerea riscului de infecție.
Eliminarea deșeurilor, inclusiv a batistelor de unică folosință
Toate deșeurile care au fost în contact cu persoana, inclusiv batistele de unica folosinta utilizate, și eventualele măști, trebuie puse într-o pungă de gunoi din plastic și legate atunci când sunt pline. Punga de plastic trebuie apoi introdusă într-o a doua pungă de gunoi, și legată. Aceasta trebuie pusă într-un loc sigur și marcată pentru depozitare până când rezultatul este disponibil. Dacă testele persoanei respective sunt negative, aceste deșeuri pot fi evacuate cu deșeurile normale.
În cazul în care testul persoanei respective este pozitiv, DSP vă va spune ce să faceți cu deșeurile.
Orientări privind măștile de protecție respiratorie
Angajaților nu li se recomandă să poarte măști de protecție respiratorie (cunoscute și sub denumirea de măști chirurgicale sau aparate de respirat) pentru a fi protejați împotriva virusului. Măștile de protecție respiratorie sunt recomandate pentru a fi purtate doar de către persoanele simptomatice, pentru a reduce riscul de transmitere a infecției la alte persoane.
DSP recomandă că cea mai bună modalitate de a reduce toate riscurile de infecție este o bună igienă și evitarea contactului direct sau apropiat (la o distanță mai mică de 2 metri) cu orice persoană potențial infectată.
Restricții de deplasare
Guvernul recomandă ca toate persoanele care se întorc din străinătate să se auto-carantineze timp de 14 zile.
Dacă o persoană dezvoltă simptome și / sau tuse în perioada de carantină de 14 zile, acestea trebuie să își contacteze medicul de familie prin telefon și să descrie istoricul deplasărilor recente și simptomele, astfel încât acesta să poată organiza testarea pentru COVID-19.
Consiliere privind auto-carantină
Dacă vă simțiți bine, dar ați călătorit în străinătate în ultimele 14 zile, în funcție de locul de unde veniți (http://www.cnscbt.ro/index.php/liste-zone-afectate-covid-19), vi se va cere să vă auto-izolați sau să vă limitați interacțiunile sociale cât mai mult posibil timp de 14 zile .
Acest lucru înseamnă că:
- trebuie să rămâneți acasă sau în camera de hotel;
- trebuie să vă limitați interacțiunile sociale pe cât posibil;
- trebuie să nu primiți musafiri;
- trebuie să vă realizați cumpărăturile on-line sau cu ajutorul unor prieteni;
- trebuie să nu mergeți la școală, la muncă, la evenimente sociale sau sportive sau la cursuri de formare;
- nu trebuie să utilizați transportul public;
- trebuie să evitați contactul cu persoanele în vârstă, cu cele cu probleme cronice de sănătate și cu femeile gravide;
- nu puteți călători în afara Romaniei;
Aceste restricții pot reprezenta o sursă de stres pentru anumiți oameni. Există multe lucruri care vă pot ajuta să treceți cu bine peste perioada de monitorizare:
- Stabilirea obiectivelor: Stabilirea obiectivelor și realizarea lor vă poate da un sentiment de control. Obiectivele trebuie să fie realiste în circumstanțele date, pot include scrierea unui jurnal sau deprinderea de noi aptitudini;
- Rămâneți activi: Citiți, scrieți, jucați jocuri, rezolvați cuvinte încrucișate, rezolvați sudoku, dezvoltați jocuri mentale care stimulează gândirea, de exemplu, reamintiți-vă intriga filmelor vizionate sau anumite pasaje din cărți. Posibilitățile sunt nelimitate;
- Căutați umorul situației: Zâmbetul și râsul interior poate oferi o ușurare față de anxietate și frustrare;
- Mâncați suficient și faceți exerciții fizice cât mai mult posibil: Acest lucru va ajuta la menținerea unui corp puternic și la contracararea efectelor fizice ale stresului;
- Utilizați în mod activ tehnicile de gestionare a stresului: Tehnicile de relaxare fizică pot reduce nivelurile de stres și reprezintă metode utile pentru gestionarea durerii și a tulburărilor emoționale. Cei mai mulți oameni sunt familiarizați cu tehnicile de gestionare a stresului, dar nu toți le folosesc în practică; totuși, acesta este momentul potrivit pentru utilizarea acestor tehnici;
- Acceptați-vă sentimentele: O situație stresantă poate provoca multe reacții emoționale diferite, cum ar fi furie, frustrare, anxietate, regrete, îndoiala privind deciziile proprii, auto-învinovățirea etc. Aceste sentimente reprezintă reacții normale la o situație anormală;
Pregătirea afacerii pentru cazul în care COVID-19 ajunge în comunitatea dumneavoastră
- Dezvoltați un plan de urmat dacă o persoană de la locul de muncă se îmbolnăvește de COVID-19:
- acest plan trebuie să includă plasarea persoanei bolnave într-o cameră sau într-un spațiu, izolată de alte persoane din locul de muncă, și limitarea numărului de persoane care au contact cu persoana bolnavă;
- urmați cu strictețe recomanările în astfel de situații (contactarea medicului de familie a celui bolnav și, după caz, a serviciului de urgență 112).
- Planificați cum să identificați persoanele care pot fi în pericol și cum să le sprijiniți, fără a promova stigmatizarea și discriminarea la locul de muncă. Acest lucru poate include persoanele care au călătorit recent într-o zonă de risc, sau alte persoane care au afecțiuni ce sporesc riscul unor afecțiuni mai grave (de exemplu diabet, boli cardiace și pulmonare, vârstă înaintată).
- Promovați activitatea de tele-muncă (muncă la distanță) în cadrul organizației, acolo unde este posibil. Dacă există un focar de COVID-19 în comunitatea dumneavoastră, autoritățile sanitare pot sfătui oamenii să evite transportul public și locurile aglomerate. Munca la distanță poate contribui la continuitatea afacerii dumneavoastră, protejând în același timp siguranța angajaților dumneavoastră.
- Elaborarea unui plan de urgență și de continuitate a activității în cazul în care epidemia impune măsuri drastice comunitățile în care societate dumneavoastră operează.
- Acest plan va contribui la pregătirea organizației dumneavoastră pentru eventualitatea izbucnirii unei epidemii de COVID-19 la locul de muncă.
- Acest plan trebuie să abordeze modul de continuare a activității, chiar și atunci când un număr semnificativ de angajați, contractanți și furnizori nu se pot prezenta la locul de muncă – fie din cauza restricțiilor locale privind călătoriile, fie din cauză că sunt bolnavi.
- Informați angajații și contractorii cu privire la acest plan și asigurați-vă că aceștia știu ce trebuie să facă – și ce să nu facă. Subliniați punctele cheie, cum ar fi importanța de a sta departe de locul de muncă, chiar dacă aceste persoane prezintă doar simptome ușoare sau trebuie să ia doar medicamente obișnuite (de exemplu paracetamol, ibuprofen), care pot masca simptomele.
- Asigurați-vă că planul dvs. abordează consecințele mentale și sociale ale unui caz de COVID-19 la locul de muncă sau în comunitate, și că oferă informații și sprijin.
- Pentru întreprinderile mici și mijlocii fără asistență internă pentru sănătatea și bunăstarea personalului, dezvoltați parteneriate și planuri cu furnizorii locali de servicii sociale și de sănătate înainte de apariția unei situații de urgență.
Rețineți
Acum este momentul să ne pregătim pentru COVID-19. Precauțiile simple și planificarea pot face o mare diferență. Măsurile luate acum vor ajuta la protejarea angajaților, a afacerii dumneavoastră și a dumneavoastră.
Cum puteți să fiți informați
Găsiți cele mai recente informații despre COVID-19 aici:
Departamentul de Afaceri, Întreprinderi și Inovare
Departamentul de Afaceri Externe și Comerț
Comisia Pentru Relații La Locul De Muncă
No Comments