„Digital Up – Dezvoltare Antreprenorială pentru IMM-uri” – episodul al doilea, Brașov
Companiile digitalizate sunt cele care au trecut prin criză și au ieșit mai puternice
A doua ediție din seria de conferințe a proiectului „Digital Up – Dezvoltare Antreprenorială pentru IMM-uri”, inițiat de Confederația Națională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF)* împreună cu Patronatul Femeilor Antreprenor (PFA), susținut de Vodafone Business și moderat de către Alessandra Stoicescu, care a avut loc la Brașov, a explorat strategiile de transformare digitală pentru afacerile mici și mijlocii, a examinat mecanismele esențiale ale digitalizării, oportunitățile și provocările întâlnite pe traseul tranformării digitale.
„Conferința de astăzi a condensat, în contexte diferite, oportunitățile și barierele digitalizării pentru IMM-uri. Oportunitățile sunt categoric interesante și de neocolit: acces sporit la informații, o abilitate îmbunătățită a comunicării, capacitatea de a accesa mai ușor piețe chiar pe distanțe mai mari, acces la o varietate mare de servicii de finanțare, noi căi către consolidarea companiei. În plus, evoluția digitală transformă fundamental maniera în care antreprenorul crează valoare și deschide sinergii către afacerile din tehnologie și green energy. Barierele sunt și ele o pagină deschisă care nu poate fi ignorată, pentru a o depăși trebuie citită atent. Întârzierea digitalizării administrației publice, reglementări ezitante și laxe, dar și decalajele digitale la nivel local, acompaniate de infrastructurile digitale incomplete au afectat extinderea transformării digitale la scară națională. Trebuie, în plus, să acceptăm că există un deficit de competențe digitale în rândul IMM-urilor, un nivel scăzut de pregătire pentru adoptarea digitalizării dar și o cultură a aversiunii față de risc, față de necunoscut. Noi ne concentrăm prin aceste conferințe și întâlniri să risipim temerile, să adâncim cunoașterea, să creăm punți de comunicare și să îndemnăm oamenii de afaceri să îndrăznească să-și dezvolte businessul. Mesajul nostru are ca rezultat direct efectele complementare adoptării digitalizării, cum ar fi crearea de competențe, schimbarea mentalităților și îmbunătățirea abilităților manageriale. Sunt onorată că avem parteneri puternici, că avem oameni valoroși și spre aceștia trebuie să privim”, a declarat Cristina Chiriac, Președinta CONAF.
Din perspectiva autorităților, lucrurile se schimbă rapid. Ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării este implicat activ și eficient în programe de dezvoltare, a declarat Ministrul Sebastian Burduja.
„Mă bucură foarte mult inițiativa Cristinei Chiriac și a CONAF de implicare a tuturor părților interesate, a tuturor actorilor implicați în procesul de transformare digitală a României, prin creșterea competitivității IMM-urilor. Ceea ce faceți prin acest proiect, prin „Digital Up”, este să puneți la masă oamenii care contează: mediul privat, marile companii furnizoare de digitalizare, mediul public, societatea civilă. Iată, o organizație reprezentativă, așa cum este CONAF, are puterea de a reuni toate aceste energii în toată țara și de a dinamiza procesul de digitalizare a IMM-urilor românești. Pentru toate aceste motive, vă felicit și vă rog să țineți cont de faptul că vă sunt alături, susțin cu toată inima și cu toată forța inițiativele pe care le aveți și vă rog să contați în continuare pe implicare a mea personală și a ministerului Cercetării, Inovării și Digitalizării în proiectele pe care le inițiați pentru digitalizarea României”, a declarat Sebastian Burduja, Ministrul Cercetării, Inovării și Digitalizării.
Brașovul este „primul județ digitalizat din punct de vedere instituțional”, a anunțat Adrian Ioan Veștea, Președintele Consiliului Județean Brașov, care a evocat inițiativa autorităților locale de a aplica și implementa un program de creștere a capacității administrative.
Adrian Veștea a descris efectul pozitiv al digitalizării operațiunilor administrației publice, dar a evocat și tensiunile apărute în timpul derulării proiectului, temerile oamenilor că vor fi concediați, o frică infirmată de realitate. „Se vorbește foarte mult despre digitalizare, dar foarte mulți poate se întreabă: bun, dar voi cei din politică, cei din administrație, ce faceți concret? Da, Brașovul este primul județ digitalizat din punct de vedere instituțional. Nu ne-am limitat la digitalizarea CJ Brașov. Cinci instituții, din subordinea CJ Brașov, instituțiile medicale, Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului, pornesc și ele pe acest drum al digitalizării, iar astfel, sperăm să arătăm că se poate, tuturor celor din administrația publică. În felul acesta, ușurăm semnificativ munca funcționarilor, chiar dacă la început li s-a părut o activitate grea. Aceștia au diverse mentalități, dar, cu perseverență, consider că se poate rezolva absolut totul”, a declarat Adrian Veștea.
Nevoia de a depăși prin cunoaștere blocajele legate de mentalitate este și o realitate a mediului privat, a admis Felix Pătrășcanu, Fondatorul FAN Courier. Tinerii și oportunitățile de afaceri vor schimba total această atitudine rezervată.
„Cu ce te lupți prima oară pentru a impune digitalizarea, să schimbi paradigma, să digitalizezi afacerea? Cu mentalitatea. Pentru că oamenii au impresia că digitalizarea va avea ca efect concedierea. Nu e deloc adevărat. Am făcut angajări și am avut nevoie de personal mai bine pregătit. Cred că ar trebui să ne gândim cu foarte mare atenție la nivelul de competitivitate. Nivelul de inovație va crește în România. Vin tinerii din urmă și ei sunt foarte obișnuiți. Tehnologia a ajuns mai ieftină, robotizarea mai accesibilă și putem să ne luptăm în productivitate cu companiile de afară”, a observat Felix Pătrășcanu.
Succesul în afaceri nu l-a ocolit pe Bogdan Micu, CEO Alpin Holding Corporation, care gestionează afaceri de zeci de milioane de dolari pe mai multe continente. Mesajul lui a fost clar: antreprenorii români trebuie să introducă rapid digitalizarea și apoi să-și extindă afacerile dincolo de granițele țării, deoarece sunt mai competitivi decât își închipuie.
„Noi, ca nație, avem în educația noastră, uneori, ideea că suntem un pic mai puțin decât alții, decât vesticii. Mesajul pe care vreau să-l transmit este că suntem un pic mai mult decât ei pentru că avem atât influențe vestice, cât și estice. Acest amalgam ne dă tenacitatea de a lucra, curaj și perspectiva de a crește. Acest amestec este foarte competitiv în vest. Companiile românești ar trebui să iasă în afară și să creadă că sunt competitive, deoarece chiar sunt”, a spus Bogdan Micu.
Digitalizarea este o manieră de adaptare la nou și un subiect foarte intens în contextul economic și social actual, marcat de efectele pandemiei și de crizele simultane ale prezentului. Afacerile mici și mijlocii sunt un domeniu strategic al economiei românești, iar digitalizarea lor trebuie susținută, a spus Florin Vișoiu, National Sales Director, Vodafone Business.
„Digitalizarea îți permite, ca antreprenor, să devii mult mai rezilient, mai agil și să reușești să treci cu bine peste aceste provocări din mediul de afaceri ale momentului de față. IMM-urile, din perspectiva contribuției economice, concentrează jumătate din valoarea adăugată a României. Mai mult, acestea angajează două treimi din forța de muncă românească. Este un domeniu strategic și este esențial să sprijinim digitalizarea acestui sector. Până la urmă, digitalizarea pentru un IMM înseamnă creșterea competitivității, a productivității, a diferențierii și îmbunătățirii experienței pe care clientul o are în relația cu tine ca antreprenor”, a spus Florin Vișoiu.
„Companiile digitalizate sunt cele care au trecut prin criză și au ieșit mai puternice decât au intrat. Au dezvoltat piețe noi, au ieși în afara străzii, cartierului, orașului, țării, continentului și acum sunt la alt nivel”, a observat Alexandru Băloi, Global Partner Solutions Director Microsoft România,
„Digitalizarea și mutarea în cloud a informațiilor din instituțiile statului vor avea ca și prim impact creșterea nivelului de credibilitate a cetățeanului în instituțiile statului. Informațiile vor face interacțiunea cu publicul mai ușoară. Digitalizarea pentru IMM-uri este singura posibilitate ca afacerile voastre să crească și să se extindă pe termen lung. Nu există altă varianată. Digitalizarea, în situații de inflație crescută și costuri mărite, te ajută să faci mai mult cu mai puțin. Gestionezi riscuri mari cu o investiție foarte mică”, a adăugat Alexandru Băloi.
Mesajul lui Marius Ghenea, care conduce un fond de capital de risc interesat de tehnologie, Catalyst Romania, a fost atent urmărit de antreprenori, deoarece a transmis aproape subliminal, ideea că digitalizarea va fi un mod de viață pentru afaceri, dar seriozitatea implicării în exercițiul de transformare digitală poate oferi unei companii mici mari oportunități.
„Evident că există o anumită rezistență la schimbare, care este inerentă. În același timp, e cunoscut faptul că România e pe ultimul loc la nivelul de digitalizare conform raportului european de anul trecut, poziție pe care, din păcate, probabil că o vom menține și în acest an, deși România este pe locul doi din Uniunea Europeană în ceea ce privește contribuția IT-ului la PIB-ul național. IT-ul este extrem de performant la noi în țară. Problema fundamentală este că digitalizarea implică o corelație între mediul privat și autoritățile publice și mă bucură dialogul pe care CONAF îl menține în acest sens.”, a observat Marius Ghenea, Managing Partner Catalyst Romania.
Antreprenorii din Brașov, oraș intens digitalizat, au deschis perspective noi de adaptare la transformarea digitală. Invitații au avut teme noi de conversatie, au evocat blocajele, spaima că se pierd locuri de muncă, extinderea înțelegerii privind transformarea digitală, decalajul între legislația încă incompletă și aplicarea ei ezitantă, a conchis Cristina Chiriac. „Conferința a deschis perspective noi, stimulente pentru transformarea digitală. A fost un pas înainte: nu ne mai întrebăm de ce trebuie să ne digitalizăm afacerea, acum știm că există exemple de succes, surse potențiale de finanțare a ideilor clare și eficiente și susținere din partea marilor jucători și a administrației statului”, a concluzionat Președinta CONAF.
Evenimentul a fost moderat de Alessandra STOICESCU a început cu un mesaj video din partea ministrului Cercetării, Inovării și Digitalizării, Sebastian BURDUJA, iar speakerii prezenți la cea de-a doua ediție „Digital Up” au fost: Cristina CHIRIAC, Președintă CONAF, Adrian Ioan VEȘTEA, Președintele Consiliului Județean Brașov, Marius POȘA, Subsecretar de stat în ministerul Cercetării, Inovării și Digitalizării, Felix PĂTRĂȘCANU, Owner FAN Courier, Florin VIȘOIU, National Sales Director Vodafone Business, Aurelia FLOREA, Organizational Development & HR Director Miele Tehnica, Bogdan MICU, CEO Alpin Holding Corporation, Teodora MORARU, Board Member & Software Developer Autentica și Admin, Cosmin ROȘIA, Director General al Camerei de Comerț și Industrie Brașov, Marius GHENEA, Managing Partner Catalyst Romania, Nicoleta MUNTEANU, Vicepreședintă CONAF și Fondator Kids in Business, Alexandru BĂLOI, Global Partner Solutions Director Microsoft România, Florin DUMITRU, Managing partner UnifiedPost Business Solutions, Robert SIMILEA, Membru al World SPA Organization, Gabriel SÎRBU, CEO South, East & Iberia Trans.eu și Dan DOROFTEI, Antreprenor și Consultant în sănătate.
Parteneri media: AGERPRES, Alo, Iași, Antena 3 Constanța, Antena 3 Vâlcea, Autobild, BiziLive, Capital.ro, Curs de Guvernare, Chindia Media, City Press Constanța, Club Antreprenor, E-Femeia, EM360, Evenimentul Regional al Moldovei, Focus Energetic, Gold FM, Iași TV Life, Infofinanciar, Iubim Brașovul, La pas prin Brașov, Litoral TV, Mașini și Utilaje, Obiectiv Vocea Brăilei, Profit TV, Radio Hit Iași, Revista Biz, Revista Cariere, Săptămâna Financiară, TeLeM Iași, Transilvania 365, Ultima Oră, ViaCluj TV, Vocea Vâlcii, Wall-street-ro, Psychologies, Energynomics, Transilvania Business, Financial Intelligence, Radio România Actualități, Radio România Brașov, Radio România Iași, Radio România Constanța, Bucowina Plus și Govnet.
*Confederaţia Naţională pentru Antreprenoriat Feminin (CONAF) este cea mai puternică confederație din România ce reunește interesele antreprenorilor în spiritul european al egalității de gen și egalității de șanse. CONAF a luat ființă ca urmare a necesității de a crea o cultură antreprenorială modernă, sustenabilă și echitabilă, nu numai pentru antreprenoriatul feminin, ci și pentru întregul mediu de business. CONAF are în componența sa 2 federații, 10 patronate, 5 asociații, 19 sucursale și peste 3.000 de companii.
CONAF organizează evenimente importante pentru societatea românească, centrate pe educație continuă, conștientizare și găsire de soluții pentru probleme și domenii de larg interes public. Dezvoltăm și finalizăm proiecte naționale cu un impact puternic, atât pentru societate, cât și pentru strategiile de dezvoltare ale autorităților centrale și locale.
Printre proiectele noastre, amintim „Pactul pentru Tineri”, în parteneriat cu OMV-PETROM, „Pactul pentru Muncă”, în parteneriat cu FPPG, „Pactul pentru Educație Antreprenorială” și seria de dialoguri deschise, „Turismul Românesc: Între impas și oportunitate”, ce au generat pe lângă ecourile în spațiul public, decizii legislative și schimbări pozitive de mentalități. Sute de speakeri și mii de antreprenori au dezbătut în cele mai importante orașe românești, cele mai stringente probleme, au încercat să găsească soluțiile optime și cele mai bune strategii de viitor.
Promovarea pe scară largă a evenimentului și implicit a partenerilor noștri, atât pe canalele mass-media, în cadrul evenimentului cât și în comunitatea de business, va genera un plus valoare semnificativ pentru toate părțile implicate. De-a lungul timpului, evenimentele organizate de CONAF au avut un impact mediatic foarte mare. Cele peste 40 de comunicate de presă transmise, cele 1150 de preluări în mass-media doar în 2021 și cele câteva zeci de speakeri prezenți în proiectele noastre naționale, arată atenția sporită pe care am acordat-o agendei publice, transmițând punctele noastre de vedere.
No Comments