Interviu cu doamna Liliana Agheorghicesei, fondator LIBRARIILE LIDANA, Tipografia LIDANA, Complexul Turistic LIDANA și Președinte Federația CONAF Regiunea Nord-Est!

Interviu cu doamna Liliana Agheorghicesei, fondator LIBRARIILE LIDANA, Tipografia LIDANA, Complexul Turistic LIDANA și Președinte Federația CONAF Regiunea Nord-Est:  “Femeile nu doresc să fie doar o voce unică  ci își propun să devină un partener egal  în orice discuție privitoare la dezvoltarea societății în care trăim.”

Toată lumea discută, astăzi, despre  antreprenoriat  dar  puțini sunt cei care aprofundează subiectul și îi caută rădăcinile. Iar dacă putem vorbi  acum  despre un fenomen, acest lucru se datorează  unor oameni care au pus umărul  la creearea lui. Vă invit astăzi să descoperiți povestea reală, de succes, a unui astfel de OM, al unei antreprenoare cu viziune, creativă și puternică.

Se numește  Liliana Agheorghicesei și a văzut lumina zilei pe plaiurile de legendă ale Bucovinei. A crescut într-o zonă în care, încă, mai răsună acordurile viorii lui Ciprian Porumbescu și și-a extras seva și puterea de muncă din pământurile peste care a domnit Ștefan cel Mare. De afaceri s-a apucat într-o vreme  în care termenul în sine n-avea conotații exacte pentru tot românul, dar a făcut ceea  ceea ce a simțit, în acele momente.

Ce v-a determinat să vă luați viața profesională în propriile mâini și să porniți o afacere?   

Am intuit o anumită nevoie pe piață și am fructificat  ceva experiență, pornind la drum cu o mică librărie. Astăzi vorbim despre  rețeaua LIBRĂRIILOR  LIDANA. Răspunzând unei alte nevoi stringente, mi-am angrenat partenerul de viață și, împreună,  am marcat apariția pe piața de profil  a Tipografiei LIDANA,  completând și diversificând activitatea. De-a lungul anilor, ambele afaceri s-au situat pe un trend ascendent,  au prins rădăcini și și-au dezvoltat o piață de desfacere, pe teritoriul județului Suceava. Ne-am gândit să ne diversificăm activitatea și, relativ recent, ne-am îndreptat atenția către turism,  poate și din dorința de a atrage  pașii altora  către niște meleaguri încărcate de legendă,  care amintesc, cumva,  de  primul descălecat al marelui Dragoș Vodă.

Am achiziționat  un teren, un tăpșan ce se naște din stâncă și  coboară până în apele învolburate ale Moldovei: Sălătruc. Ca să ne localizați mai bine este vorba despre satul Molid, comuna Vama, județul  Suceava. Am construit COMPLEXUL TURISTIC LIDANA,  care a  fost inaugurat în anul 2004, complex alcătuit dintr-o pensiune și două vile turistice,  un centru de agrement,  săli de conferințe și de evenimente, restaurant, cafenea,  bază sportivă  și tot ceea ce este necesar  pentru ca turistul venit de oriunde să se  scuture de oboseala cotidiană și să-și reâncarce bateriile. Peisajele  din jur bucură ochiul iar dotările și seviciile bucură simțurile.  Restul este o frumoasă poveste….

Este evident că ați reusit să construiți o afacere complexă, completă și echilibrată. Cum reușiți să o gestionați?

Am aplicat ceea  ce  Confucius spunea, cu o veșnicie în urmă:  ”Dacă-ți place ceea ce faci,  nu vei munci nici o singură zi din viața ta!”.  Am înțeles repede că  nu poți să faci ceea ce dorești la o scară mare, de unul singur.  Este important să fii bine integrat în societate, să-ți găsești locul și oamenii potriviți alături de care să poți face lucrurile să meargă mai departe în direcția dorită.

Totuși, nu v-a fost greu ca femeie să țineți în mână o afacere de dimensiunea aceasta?

Este dificil, dar să știți că, fără să mă autoproclam ca fiind o feministă convinsă, am fost în măsură să constat că, în această zonă,  femeile nu sunt corect și echitabil reprezentate în structurile care decid. Și ne este greu! Prin urmare, am decis să  schimb ceva, în această direcție. Înainte de toate am studiat fenomenul.  Și sunt în măsură să afirm că dintotdeauna, femeile au încercat să-și depășească  condiția general-acceptată de societate.  Anumite izvoare istorice menționează existența unor  bresle ale femeilor în Moldova,  încă de la începutul secolului trecut.  La nivel național, acei frumoși ani  sunt străbătuți de un aer revoluționar și feminist iar voci precum ale doamnei  Valentina  Focșa sau Alexandrina Cantacuzino se fac tot mai auzite.

Așadar exista cadrul necesar  pentru  coagularea energiilor  în acest sens și nu am ezitat deloc să mă implic, treptat, în tot mai multe acțiuni de voluntariat. Astfel încât, a venit ca o recunoaștere momentul în care am fost desemnată și aleasă Președinta Oamenilor de Afaceri din IMM Suceava. În următorii ani  poziția mea s-a consolidat și la nivel național, primind cu bucurie nominalizarea ca vicepreședinte  al  Consiliului Național al Intreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România – CNIMMPR .

Sunteți fondatoarea unei organizații care promovează interesele locale ale femeilor antreprenor. Ne puteți detalia activitatea acesteia?

În anul 2007 a luat naștere ceea ce avea să se numească  ASOCIAȚIA PATRONATULUI JUDETEAN AL FEMEILOR DE AFACERI  DIN IMM Suceava, organizație  pe care o conduc de la înființarea ei. Prin întreaga noastră activitate promovăm şi sprijinim interesele locale ale antreprenoriatului feminin în relaţiile acestuia cu autorităţile publice. Organizația continuă să se implice într-o serie întreagă de activități, aflându-se, în permanență în atenția opiniei publice dar și a altor organizații cu idealuri similare.

Prin urmare, în anul 2011 a fost solicitată apartenenţa la Reţeaua Naţională a Ambasadorilor Antreprenoriatului Feminin a unei reprezentante a PJFAIMM, și am fost desemnată. Acesta a fost un pas onorant pentru mine şi firesc în acelaşi timp.  În același an,  în calitate de Ambasador  RoNet, am participat la Conferinţa EUROPEAN SME WEEK SUMMIT, care a avut loc în inima Europei, la Bruxelles, lărgindu-mi astfel perspectivele şi modificându-mi orizontul de aşteptare în ceea ce priveşte activitatea cotidiană în această direcție.

În altă ordine de idei şi pornind de la conştientizarea faptului că femeile  trebuie să fie, în primul rând, informate cu privire la o serie întreagă de aspecte  întâlnite pe parcursul lor profesional, am participat la o serie   de manifestări menite să ajute la deschiderea de noi orizonturi pentru membrele organizaţiei, de cele mai multe ori însoţită de grupuri de femei de afaceri din Suceava.

Astfel, în martie 2012, am participat  la simpozionul „Factori de succes în afaceri” organizat de Ambasada Suediei la Bucureşti şi Patronatul Naţional al Femeilor de Afaceri din IMM.

O lună mai târziu, delegaţia femeilor sucevene este prezentă la Convenţia Naţională a CNIPMMR, desfăşurată la Sinaia dar şi la cursurile programului de formare  DIALOG SOCIAL ŞI ADVOCACY, derulat de Academia Advocacy.

Iar în luna mai a aceluiaşi an se semnează, la Lisabona, în Portugalia, Protocolul de Cooperare între Asociaţia Portugheză a Femeilor de Afaceri şi Patronatul Judeţean al Femeilor de Afaceri  din IMM Suceava.

Cunoscută  fiind implicarea PJFAIMM în realitatea economico-socială a zonei, este şi firesc să-i sesizăm  prezenţa, ca şi partener,  în organizarea audierii publice Dialogul social şi rolul important al societăţii civile (august 2012)  sau ca şi participant şi contributor direct  în organizarea şi desfăşurarea FORUMULUI  IMM 2012 cu tema „IMM – prezent şi viitor” (octombrie 2012).

Nu în ultimul rând, subliniez  participarea unei delegaţii de femei din PJFAIMM  la cea de-a XX-a ediţie a Topului Naţional al Întreprinderilor Private din România și la GALA EXCELENŢEI ÎN AFACERI – Top Bucovina 2011, evenimente ce au avut loc în luna noiembrie 2012.

Care sunt coordonatele activității PJFAIMM?

PJFAIMM  își continuă  menirea prin a elabora , administra și derula  patru mari proiecte de dezvoltare socio-economică.     Acestea sunt:

  1. Proiectul „Tinereţe, iniţiativă şi Calitate pentru Turismul românesc” cofinanţat din Fondul Social European prin POSDRU 2007-2013, aplicat în parteneriat cu Asociaţia Egreta din Iaşi;
  2. Proiectul „DEZVOLTAREA ABILITĂŢILOR ANTREPRENORIALE ŞI MANAGERIALE  IN  ZONA IMM-URILOR  INOVATIVE  DIN ROMANIA PENTRU FORMAREA ŞI PROMOVAREA PARTENERIATELOR  NAŢIONALE ŞI TRANSNAŢIONALE – ID 63922” finanţat prin FSE / POSDRU 2007-2013 – Parteneri INIMM – PJAFIMM;
  3. Proiectul „NETIMM – CREAREA DE  REŢELE  DE  IMM-uri – Modalitate inovativă de creştere a competitivităţii şi adaptabilităţii IMM-urilor din România”, cofinanţat prin PSE şi POSDRU 2007-2013;
  4. Proiectul „Ro-Net FEA – REŢEAUA NAŢIONALĂ A AMBASADORILOR ANTREPRENORIATULUI  FEMININ – Programul European „Network o Femele” ENT/UP/09/E/N08.5003” – parteneri AIPPIMM, Patronatul Tinerilor Întreprinzători şi PJFAIMM Suceava.

În prezent,  Patronatul condus de mine coordonează alte patru mari proiecte prin care demonstrează , încă odată, că a trece de la vorbe la fapte nu este doar un deziderat ci a devenit realitate.  Este bine să le amintim și pe acestea:

  1. C.A.S.Ă – Antreprenoriat, Curaj, Atitudine, Siguranță, Ambiție  (COMPONENTA  DIASPORA  START  UP);
  2. START UP4 DIASPORA (DIASPORA START UP);
  3. ACADEMIA DE ANTREPRENORIAT (ROMÂNIA START UP PLUS);
  4. ENTREPRENEURSHIP FOR DOERS – Dezvoltare sustenabilă în Regiunea Nord-Est (COMPONENTA 1 ROMÂNIA START UP PLUS).

Toate aceste proiecte aflate în derulare au dus, treptat, la înființarea a peste 100 de firme conduse de tineri (și nu numai!) care, datorită sprijinului la care au avut acces și-au luat viața în propriile mâini și și-au asumat un nou drum de împlinire profesională. Cu toții beneficiază, în continuare, de monitorizarea atentă a  PJFAIMM.

Ați reușit pe plan local să schimbați mentalități învechite dar cum ați ajuns să promovați interesele femeilor antreprenor la nivel național?

Creșterea numărului de antreprenori  români  fiind o realitate din ce în ce mai palpabilă, era clar că se impunea o nouă formă de organizare  care să le permită acestora să-și poată face auzită vocea.  Am intuit această nevoie și am realizat  că este mai mult decât necesar să  ne aliniem în această direcție.  Așadar, într-un moment de aleasă inspirație am găsit pârghiile optime pentru împlinirea acestui deziderat dar am găsit și persoanele capabile  să pună la cale coagularea patronatelor  din toată țara, într-o singură  organizație.

Astfel  a luat naștere CONAF România – Confederația Națională Pentru Antreprenoriat Feminin, singura organizație care  are ca prim scop reprezentativitatea  antreprenoriatului feminin, la nivel național. Organizația este  condusă de doamna  Cristina Chiriac, în calitate de  Președinte, de doamna Liliana Agheorghicesei, în calitate de  Prim-vicepreședinte  și se bucură de suportul activ și necondiționat  al  unui grup de femei antreprenor, nume de referință ale vieții economice și sociale din România, adevărate  modele de onestitate, curaj și inițiativă.

Invităm pe toți cei care consideră că se regăsesc în obiectivele și strategia noastră să ni se alăture pentru că avem nevoie de unitate în aceste vremuri destul de dificile pentru antreprenoriatul românesc.

Membrele fondatoare își propun să-și unifice vocile pentru a semnala și, eventual, rezolva,  niște discrepanțe vizibile  în  societatea românească,  respectiv  slaba reprezentare feminină în structurile de conducere și decizie de pe toate palierele  vieții economice și sociale. Ca și în trecut,  femeile nu doresc să fie doar o voce unică, ele își propun să devină un partener egal  în orice discuție privitoare la dezvoltarea societății în care trăim. Așa cum bine spunea, cândva, Abraham Lincoln: ”Cel mai bun mod de a prezice viitorul este de a-l construi” iar CONAF România exact acest lucru își propune.

Interviu realizat de Carmen Burtea pentru Ziarul News-Editie Nationala, link articol.